Suleskarvegen

Hilleknuten

Turen til Hilleknuten er bratt, men utsikten man får på toppen er verdt slitet! Turen passer best for dem med god fysisk form.

Turen starter ved Fidjeland skitrekk i øvre Sirdal. Hit kommer man seg enklest med privat bil.

Turbeskrivelse: Ruten starter ved Fidjeland skitrekk. Følg traseen til hovedtrekket til topps. Ta til venstre ned mot fjelltrekket, og følg ski- eller trekktraseen videre oppover.
Mellom mast 7 og 8 tar du til venstre (nordlig retning) på sauesti med vintermarkeringsstenger. Det er bratt, og du må beregne ca 30 minutter på de første 300 høydemetrene med stigning. Etter ca 10 minutter krysser stien bekken som renner ned Svartups, og herfra følger stien bekkens høyre side oppover i nordøstlig retning.

Etter ytterligere 10 minutter kommer du til et tjern på høyre hånd. Herfra ser du tårnet på toppen av Hilleknuten, og stien dreier igjen mot nord (venstre), oppover fjellsiden, for så å gå gjennom en smal kløft. På toppen av kløften tar du til høyre mot nordøst over et stein-platå og forbi et lite tjern på høyre hånd. Herfra gjenstår det kun å klatre de siste høydemeterne til toppen, hvorfra du kan nyte en 360 graders utsikt over Sirdalsheiane.